Skrevet av: Tone Grøn, veterinær/universitetslektor NMBU og oppdretter

denne inspirerende boken tar forfatter Astrid Indrebø for seg alle stadiene i den praktiske delen av hundeoppdrett; fra kjønnsmodning, tispa kommer i løpetid, hva man bør tenke på under drektigheten, forberedelser til fødselen og oppfølging av valpene de første 8 uker fram til de skal av gårde til nye familier.

Før jeg fikk mitt første kull leste jeg den tidligere utgaven «Genetikk, avl og oppdrett» fra start til slutt (enkelte deler flere ganger), og følte meg bedre forberedt til å følge tispa gjennom drektigheten og fødselen. Visse uttrykk, som for eksempel «mastitt – en tragedie for hele familien» har festet seg i frontallappen for alltid. Setningen er illustrert med en tegning av en tispe og valper der tårene spruter hos alle sammen. Det beskriver den onde sirkelen som oppstår der-som tispa blir syk og ikke kan ta vare på sine små, som er så veldig avhengige av henne i den tidlige fasen i livet.

Forskning og vitenskap går stadig framover. I den nye utgaven av boken er informasjonen gjennomgått og revidert, samt komplementert med nye emner. I kapitlene som omhandler kjønnsmodning omtales for eksempel kryptorkisme og etiske aspekter omkring avlshunder i større grad her enn i den tidligere utgaven. I tillegg er informasjon om sædbanken og de etiske retningslinjene som er vedlagt bakerst i boken oppdatert.

Forfatteren har en unik lidenskap og kompetanse innen faget. Indrebø har en doktorgrad i obstetrikk og har publisert en rekke vitenskapelige artikler som omhandler fødsel hos hund, pediatri og arvelige helseproblemer. En kombinasjon av vitenskapelig tilnærming, egen praktisk erfaring og flere års arbeid for ulike rasers helse som veterinær fagsjef for helseavdelingen i NKK gjør at innholdet i boken er godt gjennomtenkt fra flere sider.
Boken opplyser om de normale forhold omkring reproduksjon, drektighet og fødsel, men tar også for seg utfordringer og unormale forhold som kan oppstå. Forfatteren angir tommel-fingerregler og enkle framstillinger av blant annet hva som er normalt i ulike stadier av en fødsel, når en bør ta kontakt med veterinær, hva som er normal vektøkning hos spedvalpene, når valpene bør komme seg på bena og på hvilket tidspunkt de bør begynne å ta til seg fast føde. Personlig synes jeg spesielt kapitelet om fødselens tre normalstadier er godt beskrevet, og gir gode retningslinjer til oppdretteren.

Boken er morsomt skrevet og rikt illustrert, og Indrebø kommer med flere helt konkrete praktiske tips. Under sjekklisten for hva du bør ha klart til fødselen er siste huskepunkt; «en god bok eller gode filmer på PCen, for å korte ventetiden, og MYE (sterk) kaffe!»

Forfatteren deler mange av sine egne erfaringer, noe som setter et særegent personlig preg på boken og gjør den lettleselig, samtidig som den belyser nyttig fakta. I kapitelet under «tispa like før fødsel» deler hun en historie om sin tispe som fødte mens hun fortsatt spiste. Indrebø gir også leseren sine egne tips om underlaget hun bruker i valpekassen.

Boken er egnet både for de som er helt i startfasen og lurer på om de kanskje skal ha et valpekull, og for oppdrettere som har hatt flere kull, men som plutselig kommer i en ny problemstilling eller ønsker å oppdatere kunnskapen sin. Det er definitivt en bok som er verdt å ha i hylla for å kunne slå opp når man støter på nye utfordringer eller bare ønsker å dobbeltsjekke om man husker rett. I likhet med bind 1 i denne bokserien, er denne boken et «must» for enhver oppdretter.

Boken er også velegnet for veterinærer, dyrepleiere og veterinærstudenter som kan møte på problemstillinger innenfor reproduksjon og obstetrikk i klinikken.

Boken finner du i NKK-butikken.